Rada Gminy

Rada Gminy jest organem stanowiącym i kontrolnym w gminie. Aktualnie liczy 15 radnych, którzy wybierani są w wyborach bezpośrednich. Kadencja Rady trwa 4 lata. Szczegółowy tryb pracy Rady Gminy określa Regulamin Rady Gminy w Miedźnej - załącznik nr 4 do statutu gminy. Rada działa na sesjach, poprzez swoje komisje oraz poprzez wójta wykonującego jej uchwały. Do wewnętrznych   jednostek organizacyjnych Rady należą:

  • przewodniczący,
  • wiceprzewodniczący,
  • komisje stałe,
  • komisje doraźne powołane do określonych zadań.

Zadaniem przewodniczącego jest wyłącznie organizowanie pracy Rady oraz prowadzenie jej obrad. Przewodniczący może wyznaczyć do wykonywania swoich zadań wiceprzewodniczącego. Do uprawnień i obowiązków przewodniczącego Rady Gminy należy również reprezentowanie Rady na zewnątrz, kierowanie do komisji Rady spraw, które pojawiły się w okresie między sesjami, jeżeli nie były one wcześniej ujęte w planach pracy komisji. Przewodniczący oraz wiceprzewodniczący koordynują z ramienia Rady prace komisji rady.

Do właściwości Rady Gminy należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania gminy, o ile ustawy nie stanowią inaczej.

Do wyłącznej właściwości Rady Gminy należy:

  • uchwalanie statutu gminy,
  • ustalanie wynagrodzenia wójta gminy, stanowienie o kierunkach jego działania oraz  przyjmowanie sprawozdań z jego działalności,
  • powoływanie i odwoływanie skarbnika gminy, który jest głównym księgowym budżetu, oraz sekretarza gminy – na wniosek wójta gminy,
  • uchwalanie budżetu gminy, rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwał w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium wójtowi,
  • uchwalanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
  • uchwalanie programów gospodarczych,
  • ustalanie zakresu działania jednostek pomocniczych, zasad przekazywania im składników mienia do korzystania oraz zasad przekazywania środków budżetowych na realizację zadań przez te jednostki,
  • podejmowanie uchwał w sprawie podatków i opłat lokalnych w granicach określonych w odrębnych ustawach,
  • podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących:
  • określania zasad nabycia, zbycia i obciążenia nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawienia lub najmu na okres dłuższy niż trzy lata, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej; do czasu określenia zasad wójt może dokonywać tych czynności wyłącznie za zgodą Rady Gminy,
  • emitowanie obligacji oraz zasad  ich zbywania, nabywania i wykupu przez wójta,
  • zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów,
  • ustalanie maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciąganych przez wójta w roku budżetowym,
  • zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustaloną corocznie przez Radę Gminy,
  • tworzenia i przystępowania do spółek i spółdzielni, fundacji oraz rozwiązywania i występowania z nich,
  • określania zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji przez wójta,
  • tworzenie, likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych gminnych jednostek organizacyjnych oraz wyposażania ich w majątek,
  • ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez wójta w roku budżetowym,
  • określanie wysokości sumy, do której wójt może samodzielnie zaciągać zobowiązania,
  • podejmowanie uchwał w sprawach przejęcia zadań z zakresu:
  • --- administracji rządowej,
  • --- właściwości powiatu,
  • --- właściwości województwa,
  • podejmowanie uchwał w sprawach współdziałania z innymi gminami oraz   wydzielania na ten cel odpowiedniego majątku,
  • podejmowanie uchwał w sprawach:
  • --- herbu gminy Miedźna,
  • --- flag, emblematów, insygniów i innych symboli gminy Miedźna,
  • --- nazewnictwa ulic,
  • --- placów publicznych oraz wznoszenia pomników,
  • podejmowanie uchwał w sprawie współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw oraz przystępowanie do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych,
  • nadawanie honorowego obywatelstwa gminy Miedźna oraz tytułu zasłużonego dla gminy Miedźna wg zasad określonych przez Radę Gminy,
  • stanowienie w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji Rady Gminy.

Obowiązki radnych:   

  • obowiązek aktywnego udziału w pracach rady i posiedzeniach komisji,
  • utrzymywanie więzi z mieszkańcami oraz ich organizacjami poprzez:
  • --- informowanie mieszkańców o sprawach gminy i konsultowaniu istotnych spraw ich dotyczących,
  • --- przyjmowanie wniosków, postulatów, skarg mieszkańców i przedkładanie ich organom gminy do rozpatrzenia.

Rada obraduje na sesjach i rozstrzyga sprawy należące do jej kompetencji, określone w ustawie o samorządzie gminnym oraz innych ustawach, a także w przepisach prawnych wydawanych na podstawie ustaw. Sesje zwyczajne odbywają się w Urzędzie Gminy, w sali konferencyjnej (parter), przeważnie raz w miesiącu, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał, zgodnie z planem pracy. W sesjach rady mogą uczestniczyć mieszkańcy gminy. Rada Gminy rozstrzyga sprawy rozpatrywane na sesjach podejmując uchwały. Szczegółowy opis sposobu przygotowywania sesji i jej przebiegu określa załącznik nr 4 do Statutu Gminy Miedźna.

Obsługę Rady Gminy Miedźna prowadzi: 

Biuro Rady Gminy Miedźna

adres: ul. Wiejska 131, 43-227 Miedźna

telefon: /32/ 211 62 16, fax /32/ 211-60-89

e-mail: rg@miedzna.pl

Godziny urzędowania Biura Rady Gminy Miedźna:

poniedziałek         7.30  - 17.00

wtorek czwartek   7.30  - 15.30

piątek                   7.30  - 14.00