Założenia do projektu budżetu gminy Miedźna na rok 2009
Założenia
do projektu budżetu gminy Miedźna na rok 2009
Podstawą konstrukcji założeń do projektu budżetu gminy Miedźna na rok 2009 są:
-analiza sytuacji finansowej Gminy w ostatnich latach,
-analiza doświadczeń z funkcjonowania Gminy
-analiza skutków obowiązywania ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego z uwzględnieniem zmian na rok 2009,
-analiza skutków prognoz dotyczących sytuacji makroekonomicznej.
Prezentowane założenia są podstawą do dyskusji nad kształtem przyszłorocznego
budżetu.
Budżet 2009 r. winien być kolejnym, w którym nastąpi znaczna absorpcja środków
unijnych, dofinansowujących kluczowy dla gminy projekt inwestycyjny w zakresie
budowy kanalizacji. Gmina ze środków pochodzących z funduszy unijnych, planuje
współfinansować kolejne zadanie inwestycyjne w zakresie gospodarki ściekowej.
Zamierza w 2009 roku przystąpić do realizacji kolejnych przedsięwzięć inwestycyjnych w zakresie sportu.
Pozwoli to na znaczne przyśpieszenie tempa realizacji gminnych inwestycji.
Gmina będzie konsekwentnie racjonalizować swoją politykę finansową tak, aby
możliwe było zrealizowanie najważniejszych planów i projektów rozwojowych bez
popadania w dalszą pułapkę zadłużenia oraz ponoszenia nadmiernych kosztów jego
obsługi.
Z tych przyczyn niezbędna jest optymalizacja wydatków i doprowadzenie do maksymalnej efektywności. Opierając się na tych przesłankach, założenia do
projektu budżetu na 2009 rok zostały skonstruowane tak, aby stworzyć i wykorzystać
szansę na dalszy i trwały rozwój Gminy na miarę optymalnych możliwości .
1. Założenia ogólne
Projekt budżetu zostanie opracowany zgodnie z obowiązującym stanem prawnym.
Dla celów opracowania założeń do budżetu przyjęto w oparciu o analizę prognoz
gospodarczych dla Polski na rok 2009.
założenie, zgodne z przyjętym przez Radę Ministrów w założeniach do budżetu
państwa, że w roku 2009 przyjmuje się następujące wskaźniki makroekonomiczne:
-średnioroczny wskaźnik inflacji na poziomie 2,9 %.
-średnioroczny wskaźnik wzrostu wynagrodzeń 3,9 %
-wskaźnik wzrostu wynagrodzeń pracowników pedaggicznych 5 % od stycznia i 5 % od września
Dokument został opracowany w oparciu o założenia, iż w trakcie roku budżetowego
nie zmienią się regulacje prawne dotyczące dochodów jednostek samorządu
terytorialnego oraz udziału samorządów terytorialnych w dochodach budżetu
państwa.
Wielkość środków finansowych przeznaczonych do dyspozycji jednostek
pomocniczych ustalona zostanie w oparciu o opinie Rad Sołeckich i Zarządów Rad
Osiedlowych.
Stawki podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych, opłaty od
posiadania psów, opłaty targowej oraz opłaty administracyjnej na 2009 rok ustali
Rada Gminy w granicach określonych w ustawie z dnia 12 stycznia 1991 r. o
podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2002 r. Nr 9, poz. 84 z późn. zm.)
uwzględniając wskaźnik wzrostu w niektórych pozycjach średnio o 3 % do wysokości stawek uchwalonych na 2008 rok a niektóre planowane są na poziomie stawe z roku 2008 roku..
Zwolnienia przedmiotowe będą zachowane na poziomie roku 2008 z uwzględnieniem
nowych warunków pomocy publicznej „de minimis”.
2. Założenia dotyczące dochodów i przychodów gminy Miedźna
Ustalenie ostatecznej wysokości dochodów w projekcie budżetu na 2009 r. nastąpi
po analizie wykonania za okres III kwartałów bieżącego roku z uwzględnieniem
przepisów podatkowych, jakie będą obowiązywały w 2009 r.
Wysokość dochodów określona zostanie po otrzymaniu z Ministerstwa Finansów
kalkulacji udziału w podatkach dochodowym od osób fizycznych i kwot części
subwencji ogólnej, a z Urzędu Wojewódzkiego - kwot dotacji celowych.
W Gminie prowadzone są intensywne prace mające na celu pozyskanie środków z
funduszy Unii Europejskiej w ramach współfinansowania gminnych projektów.
Podobnie jak w latach poprzednich Gmina poczyni starania, aby uzyskać dotację na
modernizację dróg gminnych i remonty obiektów oświatowych.
.
Prywatyzacja majątku komunalnego dokonywana będzie zgodnie z obowiązującymi
przepisami i zasadami gospodarności.
3. Założenia dotyczące wydatków
Wydatki Gminy prognozowane są przy założeniu, że w dalszym ciągu
racjonalizowana będzie gospodarka finansowa w oparciu o doświadczenia zebrane
w poprzednich latach.
Efektywne zarządzanie finansami, wynikające m.in. z konsolidacji rachunków
bankowych i wdrożenia systemu controllingu, przejrzyste zasady podejmowania
decyzji inwestycyjnych i jasne procedury przetargowe muszą w efekcie przynieść
poprawę i spowodować wygospodarowanie większych środków na realizację
koniecznych dla rozwoju Gminy inwestycji infrastrukturalnych.
Część zadań inwestycyjnych realizowana będzie przez spółkę komunalną ze środków
własnych zgodnie z ich zadaniami.
W ten sposób koszty bieżące związane z realizacją tych zadań obciążą działalność
spółki komunalnej, w efekcie czego obniżone zostaną wydatki budżetu Gminy w tym
zakresie.
Wydatki na zadania zlecone z zakresu administracji rządowej oraz inne zadania
zlecone ustawami, jak również na zadania realizowane na podstawie porozumień
będą ostatecznie ujęte w budżecie w wysokości kwot dotacji przyznanych Gminie na
ten cel.
Przyjmuje się następujące założenia kształtujące wydatki bieżące w roku 2009:
W zakresie bezpieczeństwa:
Poprawa bezpieczeństwa w Gminie w 2009 roku w dalszym ciągu stanowić
będzie priorytet. W związku z tym planuje się przeznaczyć środki na:
-poprawę stanu dróg
-dofinansowanie Posterunku Policji w Woli,
-zapewnienie gotowości bojowej Ochotniczych Straży Pożarnych.
W zakresie oświaty i edukacji:
W 2009 r. realizowane będą główne cele polityki oświatowej prowadzonej w
Gminie.
Do celów tych należy zaliczyć w szczególności:
-
powszechną dostępność szkół i przedszkoli,
-
wysoką jakość pracy szkoły osiągniętą głównie poprzez zapewnienie
uczniom wzbogaconej oferty edukacyjnej oraz rozwój i doskonalenie
kadry pedagogicznej,
-
bogatą ofertę w zakresie edukacji pozaszkolnej,
-
zapewnienie bezpieczeństwa uczniom i wychowankom placówek
oświatowych.
W ramach budżetu na 2009 r. realizowane będą również priorytety takie jak:
-
zapewnienie rozszerzonej oferty edukacyjnej wynikającej z realizacji autorskich programów zajęć tzw. grantów edukacyjnych,
-
realizację programów oświatowo - edukacyjnych takich jak " Sokrates – Comenius”,
Wyrównywanie Szans Edukacyjnych na terenach wiejskich
-
zapewnienie dodatkowych zajęć sportowo – rekreacyjnych,
-
zapewnienie dowozu dzieci objętych obowiązkiem szkolnym
.
Realizowane będą również zadania wynikające bezpośrednio z ustaw i
rozporządzeń. Do zadań tych należy zaliczyć w szczególności:
-
konieczność wdrożenia ustawowej podwyżki wynagrodzeń dla nauczycieli,
-
pokrycie kosztów zwiększenia wynagrodzeń nauczycieli uzyskujących wyższy stopień awansu zawodowego.
Jednocześnie, w celu "odciążenia" budżetu oświaty na 2009 r. Zespół Oświaty
i Wychowania planuje podjęcie szeregu działań oszczędnościowych oraz
wdrożenie programów restrukturyzacyjnych. Do działań tych należy zaliczyć
w szczególności opracowanie jednolitych wytycznych do organizacji roku
szkolnego 2008/2009 oraz budżetu na rok 2009
Zmniejszenie wydatków nastąpi w szczególności w wyniku zmniejszenia liczby
oddziałów, oraz maksymalnego wykorzystania środków będących na
rachunkach dochodów własnych placówek.
W zakresie kultury:
Do najważniejszych zadań na 2009 r. w zakresie kultury należy zaliczyć:
-
nadzór nad działalnością gminnych instytucji kultury, koordynacja i wspieranie wartościowych działań artystycznych i przedsięwzięć kulturalnych stanowiących ich ofertę programową. .
-
kontynuowanie działań mających na celu promowanie dziedzictwa kulturowego Gminy Miedźna
-
przeprowadzenie konkursu recytatorskiego, przeglądu teatrzyków oraz przeprowadzenie regionalnego festiwalu folklorystycznego.
-
koncerty i spektakle rocznicowe (plenerowe),
-
organizacja konkursów czytelniczych
-
Przeprowadzenie spotkań z autorami książek
-
Organizacja spotkań z wybitnymi artystami z dziedziny kultury.
-
Zebranie i opracowanie materiałów dot. biografii gminy Miedźna)
W zakresie ochrony zdrowia:
Priorytety Gminy Miedźna w zakresie profilaktyki i promocji zdrowia proponuje się
wypełnić poprzez realizację programów przyjętych przez Radę Gminy odrębną
uchwałą Rady Gminy
W zakresie sportu i rekreacji:
Do głównych zadań w dziedzinie sportu i rekreacji w przyszłym roku zaliczono:
-
imprezy rekreacyjno - sportowe kierowane do mieszkańców Gminy,
-
szkolenie i współzawodnictwo sportowe, szczególnie dzieci i młodzieży,
-
finansowanie działalności jednostki Gminny Ośrodek Sportu i Rekreacji,
-
imprezy sportowe promujące Gminę,
Założenia szczegółowe dotyczące wydatków majątkowych
I. Planując wydatki inwestycyjne należy zapewnić w pierwszej kolejności środki
na:
-
realizację zadań rozpoczętych w latach ubiegłych (kanalizacja Góra…..)
współfinansowanie projektów realizowanych z wykorzystaniem środków z funduszy Unii Europejskiej,
-
wykup terenów pod inwestycje.
-
kontynuacja budowy i modernizacji dróg i chodników na terenie gminy,
-
Modernizacja obiektów komunalny ch na terenie gminy
-
Budowa otwartych obiektów sportowych z wykorzystaniem środków funduszy Unii Europejskiej.
II. Wstępnie przyjmuje się, iż w 2009 r. jako projekty współfinansowane przez Unię Europejską z budżetu gminy realizowana będzie kontynuacja budowy kanalizacji w Górze do wysokości określonej w umowie z Wojewodą Śląskim
III W 2009 r. w zakresie gospodarki wodno-ściekowej część inwestycji prowadzona
będzie przez spółkę komunalną. Dotyczyć to będzie w szczególności infrastruktury
wodno-kanalizacyjnej.
4. Założenia szczegółowe dotyczące deficytu budżetowego i poziomu zadłużenia
Gmina będzie poszukiwała tańszych form finansowania deficytu.
W związku z powyższym źródłami finansowania deficytu będą w 2009 r.:
-
kredyty,
-
pożyczki,
-
wolne środki jako nadwyżka środków pieniężnych na rachunku bieżącym Gminy, wynikająca z rozliczeń kredytów i pożyczek z lat ubiegłych
Dopuszczalną łączną kwotę długu (ustawowo ograniczoną do 60 % dochodów w roku
budżetowym) na koniec 2009 r. prognozuje się na poziomie do 35. % dochodów.
5. Założenia dotyczące kwoty środków dla jednostek pomocniczych
Wysokość środków finansowych na realizację bieżących zadań jednostek
pomocniczych kształtowana w oparciu o dotychczasowe zasady na poziomie roku
2008 z uwzględnieniem opinii i wniosków Rad Sołeckich i Zarządów Rad
Osiedlowych.
Załączniki (1) | Metadane | Drukuj | Historia zmian |
Metadane
Źródło informacji: | Iwona Maśka |
Data utworzenia: | (brak danych) |
Wprowadził do systemu: | Iwona Maśka |
Data wprowadzenia: | 2008-11-27 10:24:26 |
Opublikował: | Iwona Maśka |
Data publikacji: | 2008-11-27 10:30:11 |
Ostatnia zmiana: | 2008-11-27 10:30:31 |
Ilość wyświetleń: | 2000 |