Założenia


do projektu budżetu gminy Miedźna na rok 2009


Podstawą konstrukcji założeń do projektu budżetu gminy Miedźna na rok 2009 są:


-analiza sytuacji finansowej Gminy w ostatnich latach,


-analiza doświadczeń z funkcjonowania Gminy


-analiza skutków obowiązywania ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego z uwzględnieniem zmian na rok 2009,


-analiza skutków prognoz dotyczących sytuacji makroekonomicznej.


Prezentowane założenia są podstawą do dyskusji nad kształtem przyszłorocznego

budżetu.


Budżet 2009 r. winien być kolejnym, w którym nastąpi znaczna absorpcja środków

unijnych, dofinansowujących kluczowy dla gminy projekt inwestycyjny w zakresie

budowy kanalizacji. Gmina ze środków pochodzących z funduszy unijnych, planuje

współfinansować kolejne zadanie inwestycyjne w zakresie gospodarki ściekowej.

Zamierza w 2009 roku przystąpić do realizacji kolejnych przedsięwzięć inwestycyjnych w zakresie sportu.


Pozwoli to na znaczne przyśpieszenie tempa realizacji gminnych inwestycji.


Gmina będzie konsekwentnie racjonalizować swoją politykę finansową tak, aby

możliwe było zrealizowanie najważniejszych planów i projektów rozwojowych bez

popadania w dalszą pułapkę zadłużenia oraz ponoszenia nadmiernych kosztów jego

obsługi.


Z tych przyczyn niezbędna jest optymalizacja wydatków i doprowadzenie do maksymalnej efektywności. Opierając się na tych przesłankach, założenia do

projektu budżetu na 2009 rok zostały skonstruowane tak, aby stworzyć i wykorzystać

szansę na dalszy i trwały rozwój Gminy na miarę optymalnych możliwości .


1. Założenia ogólne


Projekt budżetu zostanie opracowany zgodnie z obowiązującym stanem prawnym.

Dla celów opracowania założeń do budżetu przyjęto w oparciu o analizę prognoz

gospodarczych dla Polski na rok 2009.


założenie, zgodne z przyjętym przez Radę Ministrów w założeniach do budżetu

państwa, że w roku 2009 przyjmuje się następujące wskaźniki makroekonomiczne:


-średnioroczny wskaźnik inflacji na poziomie 2,9 %.

-średnioroczny wskaźnik wzrostu wynagrodzeń 3,9 %

-wskaźnik wzrostu wynagrodzeń pracowników pedaggicznych 5 % od stycznia i 5 % od września

Dokument został opracowany w oparciu o założenia, iż w trakcie roku budżetowego

nie zmienią się regulacje prawne dotyczące dochodów jednostek samorządu

terytorialnego oraz udziału samorządów terytorialnych w dochodach budżetu

państwa.


Wielkość środków finansowych przeznaczonych do dyspozycji jednostek

pomocniczych ustalona zostanie w oparciu o opinie Rad Sołeckich i Zarządów Rad

Osiedlowych.


Stawki podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych, opłaty od

posiadania psów, opłaty targowej oraz opłaty administracyjnej na 2009 rok ustali

Rada Gminy w granicach określonych w ustawie z dnia 12 stycznia 1991 r. o

podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2002 r. Nr 9, poz. 84 z późn. zm.)

uwzględniając wskaźnik wzrostu w niektórych pozycjach średnio o 3 % do wysokości stawek uchwalonych na 2008 rok a niektóre planowane są na poziomie stawe z roku 2008 roku..


Zwolnienia przedmiotowe będą zachowane na poziomie roku 2008 z uwzględnieniem

nowych warunków pomocy publicznej „de minimis”.



2. Założenia dotyczące dochodów i przychodów gminy Miedźna


Ustalenie ostatecznej wysokości dochodów w projekcie budżetu na 2009 r. nastąpi

po analizie wykonania za okres III kwartałów bieżącego roku z uwzględnieniem

przepisów podatkowych, jakie będą obowiązywały w 2009 r.


Wysokość dochodów określona zostanie po otrzymaniu z Ministerstwa Finansów

kalkulacji udziału w podatkach dochodowym od osób fizycznych i kwot części

subwencji ogólnej, a z Urzędu Wojewódzkiego - kwot dotacji celowych.

W Gminie prowadzone są intensywne prace mające na celu pozyskanie środków z

funduszy Unii Europejskiej w ramach współfinansowania gminnych projektów.

Podobnie jak w latach poprzednich Gmina poczyni starania, aby uzyskać dotację na

modernizację dróg gminnych i remonty obiektów oświatowych.

.

Prywatyzacja majątku komunalnego dokonywana będzie zgodnie z obowiązującymi

przepisami i zasadami gospodarności.


3. Założenia dotyczące wydatków


Wydatki Gminy prognozowane są przy założeniu, że w dalszym ciągu

racjonalizowana będzie gospodarka finansowa w oparciu o doświadczenia zebrane

w poprzednich latach.


Efektywne zarządzanie finansami, wynikające m.in. z konsolidacji rachunków

bankowych i wdrożenia systemu controllingu, przejrzyste zasady podejmowania

decyzji inwestycyjnych i jasne procedury przetargowe muszą w efekcie przynieść

poprawę i spowodować wygospodarowanie większych środków na realizację

koniecznych dla rozwoju Gminy inwestycji infrastrukturalnych.

Część zadań inwestycyjnych realizowana będzie przez spółkę komunalną ze środków

własnych zgodnie z ich zadaniami.


W ten sposób koszty bieżące związane z realizacją tych zadań obciążą działalność

spółki komunalnej, w efekcie czego obniżone zostaną wydatki budżetu Gminy w tym

zakresie.

Wydatki na zadania zlecone z zakresu administracji rządowej oraz inne zadania

zlecone ustawami, jak również na zadania realizowane na podstawie porozumień

będą ostatecznie ujęte w budżecie w wysokości kwot dotacji przyznanych Gminie na

ten cel.


Przyjmuje się następujące założenia kształtujące wydatki bieżące w roku 2009:


W zakresie bezpieczeństwa:


Poprawa bezpieczeństwa w Gminie w 2009 roku w dalszym ciągu stanowić

będzie priorytet. W związku z tym planuje się przeznaczyć środki na:

-poprawę stanu dróg

-dofinansowanie Posterunku Policji w Woli,

-zapewnienie gotowości bojowej Ochotniczych Straży Pożarnych.


W zakresie oświaty i edukacji:


W 2009 r. realizowane będą główne cele polityki oświatowej prowadzonej w

Gminie.

Do celów tych należy zaliczyć w szczególności:


  • powszechną dostępność szkół i przedszkoli,

  • wysoką jakość pracy szkoły osiągniętą głównie poprzez zapewnienie

uczniom wzbogaconej oferty edukacyjnej oraz rozwój i doskonalenie

kadry pedagogicznej,

  • bogatą ofertę w zakresie edukacji pozaszkolnej,

  • zapewnienie bezpieczeństwa uczniom i wychowankom placówek

oświatowych.

W ramach budżetu na 2009 r. realizowane będą również priorytety takie jak:


  • zapewnienie rozszerzonej oferty edukacyjnej wynikającej z realizacji autorskich programów zajęć tzw. grantów edukacyjnych,

  • realizację programów oświatowo - edukacyjnych takich jak " Sokrates – Comenius”,


Wyrównywanie Szans Edukacyjnych na terenach wiejskich

  • zapewnienie dodatkowych zajęć sportowo – rekreacyjnych,

  • zapewnienie dowozu dzieci objętych obowiązkiem szkolnym

.


Realizowane będą również zadania wynikające bezpośrednio z ustaw i

rozporządzeń. Do zadań tych należy zaliczyć w szczególności:


  • konieczność wdrożenia ustawowej podwyżki wynagrodzeń dla nauczycieli,

  • pokrycie kosztów zwiększenia wynagrodzeń nauczycieli uzyskujących wyższy stopień awansu zawodowego.


Jednocześnie, w celu "odciążenia" budżetu oświaty na 2009 r. Zespół Oświaty

i Wychowania planuje podjęcie szeregu działań oszczędnościowych oraz

wdrożenie programów restrukturyzacyjnych. Do działań tych należy zaliczyć


w szczególności opracowanie jednolitych wytycznych do organizacji roku

szkolnego 2008/2009 oraz budżetu na rok 2009

Zmniejszenie wydatków nastąpi w szczególności w wyniku zmniejszenia liczby

oddziałów, oraz maksymalnego wykorzystania środków będących na

rachunkach dochodów własnych placówek.


W zakresie kultury:

Do najważniejszych zadań na 2009 r. w zakresie kultury należy zaliczyć:


  • nadzór nad działalnością gminnych instytucji kultury, koordynacja i wspieranie wartościowych działań artystycznych i przedsięwzięć kulturalnych stanowiących ich ofertę programową. .

  • kontynuowanie działań mających na celu promowanie dziedzictwa kulturowego Gminy Miedźna

  • przeprowadzenie konkursu recytatorskiego, przeglądu teatrzyków oraz przeprowadzenie regionalnego festiwalu folklorystycznego.

  • koncerty i spektakle rocznicowe (plenerowe),

  • organizacja konkursów czytelniczych

  • Przeprowadzenie spotkań z autorami książek

  • Organizacja spotkań z wybitnymi artystami z dziedziny kultury.

  • Zebranie i opracowanie materiałów dot. biografii gminy Miedźna)


W zakresie ochrony zdrowia:


Priorytety Gminy Miedźna w zakresie profilaktyki i promocji zdrowia proponuje się

wypełnić poprzez realizację programów przyjętych przez Radę Gminy odrębną

uchwałą Rady Gminy


W zakresie sportu i rekreacji:


Do głównych zadań w dziedzinie sportu i rekreacji w przyszłym roku zaliczono:


  • imprezy rekreacyjno - sportowe kierowane do mieszkańców Gminy,

  • szkolenie i współzawodnictwo sportowe, szczególnie dzieci i młodzieży,

  • finansowanie działalności jednostki Gminny Ośrodek Sportu i Rekreacji,

  • imprezy sportowe promujące Gminę,


Założenia szczegółowe dotyczące wydatków majątkowych


I. Planując wydatki inwestycyjne należy zapewnić w pierwszej kolejności środki

na:

  • realizację zadań rozpoczętych w latach ubiegłych (kanalizacja Góra…..)

współfinansowanie projektów realizowanych z wykorzystaniem środków z funduszy Unii Europejskiej,

  • wykup terenów pod inwestycje.

  • kontynuacja budowy i modernizacji dróg i chodników na terenie gminy,

  • Modernizacja obiektów komunalny ch na terenie gminy

  • Budowa otwartych obiektów sportowych z wykorzystaniem środków funduszy Unii Europejskiej.


II. Wstępnie przyjmuje się, iż w 2009 r. jako projekty współfinansowane przez Unię Europejską z budżetu gminy realizowana będzie kontynuacja budowy kanalizacji w Górze do wysokości określonej w umowie z Wojewodą Śląskim


III W 2009 r. w zakresie gospodarki wodno-ściekowej część inwestycji prowadzona

będzie przez spółkę komunalną. Dotyczyć to będzie w szczególności infrastruktury

wodno-kanalizacyjnej.


4. Założenia szczegółowe dotyczące deficytu budżetowego i poziomu zadłużenia


Gmina będzie poszukiwała tańszych form finansowania deficytu.


W związku z powyższym źródłami finansowania deficytu będą w 2009 r.:

  • kredyty,

  • pożyczki,

  • wolne środki jako nadwyżka środków pieniężnych na rachunku bieżącym Gminy, wynikająca z rozliczeń kredytów i pożyczek z lat ubiegłych

Dopuszczalną łączną kwotę długu (ustawowo ograniczoną do 60 % dochodów w roku

budżetowym) na koniec 2009 r. prognozuje się na poziomie do 35. % dochodów.


5. Założenia dotyczące kwoty środków dla jednostek pomocniczych


Wysokość środków finansowych na realizację bieżących zadań jednostek

pomocniczych kształtowana w oparciu o dotychczasowe zasady na poziomie roku

2008 z uwzględnieniem opinii i wniosków Rad Sołeckich i Zarządów Rad

Osiedlowych.