Uchwała Nr XXXI/ /2009                                     projekt P

Rady Gminy Miedźna

z dnia .................... 2009r.



w sprawie: przyjęcia Programu Pomocy Społecznej Gminy Miedźna na rok 2009.



Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 08 marca 1990r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity z 2001r. Dz. U. Nr 142, poz. 1591 z późniejszymi zmianami) oraz. art 110 ust. 10 ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593 z późniejszymi zmianami)-


Rada Gminy Miedźna

uchwala


§ 1


Przyjąć w celu jego wdrożenia Program Pomocy Społecznej Gminy Miedźna na rok 2009 stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.


§ 2


Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Miedźna.


§ 3


Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.




Gminny Program Pomocy Społecznej
na 2009 rok


Celem Pomocy Społecznej jest umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężenia trudnych sytuacji życiowych, których nie są one w stanie pokonać, wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości. Zadaniem pomocy społecznej jest również zapobieganie tym sytuacjom, poprzez podejmowanie działań zmierzających do życiowego usamodzielnienia osób i rodzin oraz ich integracji ze środowiskiem.

Realizacja zadań postawionych przed pomocą społeczną (zarówno na poziomie społeczności lokalnej, jak i na poziomie rodziny i jednostki), a także konieczność wypracowania niekonwencjonalnych form pomocy, wymaga profesjonalnego i systemowego diagnozowania problemów społecznych w skali gminy. Diagnoza problemów społecznych występujących na terenie Gminy Miedźna została sporządzona w oparciu o dane będące w dyspozycji Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Miedźnej uzyskane w toku bieżącej jego działalności, Powiatowego Urzędu Pracy, instytucji i organizacji współpracujących z Ośrodkiem.

W oparciu o diagnozę przyjmuje się do realizacji na 2009 rok następujące kierunki rozwoju pomocy społecznej jako podstawy rozwiązywania trudnych problemów osób i rodzin zakwalifikowanych do poszczególnych kategorii dysfunkcji rodzin i wielkości tego problemu.


I BEZROBOCIE


Transformacja systemu gospodarczego w Polsce przyniosła zasadnicze zmiany sytuacji na rynku pracy. Jedną z najbardziej niekorzystnych cech tego okresu było pojawienie się masowego bezrobocia, które stało się w pewnym stopniu znakiem rozpoznawczym naszych czasów. Trwający od wielu lat kryzys procesu pracy, wywołujący wiele negatywnych konsekwencji w całej gospodarce – najbardziej dotkliwie uwidaczniał się jednak w aspekcie społecznym. Praca bowiem jest jednym z czynników określających naszą tożsamość i prestiż społeczny, często decyduje o naszej samoocenie. Przez wykonywanie pracy realizujemy nie tylko cele indywidualne ale również ogólnospołeczne. Pozbawienie człowieka perspektyw zatrudnienia wywołuje frustrogenne przeżycia i zachowania, a w efekcie skutkuje wieloma niekorzystnymi następstwami. Podwyższenie lub zmiana kwalifikacji zawodowych

mogą być szansą na znalezienie zatrudnienia. Jednak dążenie do sprostania

aktualnym wymogom rynku to kwestia nie tylko kwalifikacji, lecz także aspiracji, które mobilizują do aktywności zawodowej.

Biorąc pod uwagę, że brak pracy, niemożność samodzielnego zdobywania środków do życia często orientuje bezrobotnych w stronę patologii społecznych –środowiska te wymagają radykalnych działań pomocowych i aktywizujących je zawodowo.

Jest to bardzo ważne ale i trudne zadanie dla Ośrodka Pomocy Społecznej, który w ramach opracowanych programów aktywizacji bezrobotnych oraz przeciwdziałania bezrobociu, przy zastosowaniu dostępnych instrumentów podejmie działania zmierzające do poprawy istniejącej sytuacji.

W rozwiązaniu tego problemu pomocne są programy , które umożliwiają aktywizacje bezrobotnych.


1. Prace społecznie użyteczne to nowy instrument rynku pracy wprowadzony od 1 listopada 2005 r. Są to prace wykonywane przez osoby bezrobotne bez prawa do zasiłku jednocześnie korzystające ze świadczeń pomocy społecznej. Prace społecznie użyteczne organizowane są przez gminę na skutek skierowania przez starostę, w jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej, organizacjach lub instytucjach statutowo zajmujących się pomocą charytatywną lub na rzecz społeczności lokalnej.

Gmina sporządza do 31 stycznia każdego roku roczny plan potrzeb w zakresie wykonywania prac społecznie użytecznych i przesyła go właściwemu miejscowo staroście i kierownikowi ośrodka pomocy społecznej.. Kierownik ośrodka pomocy społecznej na podstawie porozumienia sporządza listę bezrobotnych bez prawa do zasiłku, którzy mogą zostać skierowani do wykonywania prac społecznie użytecznych i przesyła ją do właściwego miejscowo powiatowego urzędu pracy. Starosta na wniosek gminy dokonuje refundacji ze środków Funduszu Pracy części wydatków poniesionych na wypłaty świadczeń pieniężnych wypłaconych osobom bezrobotnym wykonującym prace społecznie użyteczne. Do wniosku gmina dołącza kopię listy bezrobotnych, którym za wykonywanie prac społecznie użytecznych wypłacono świadczenie z podaniem jego wysokości. Refundacja dokonywana jest w wysokości wynikającej z porozumienia, jednak nie wyższej niż 60 % . Osoby, skierowane do prac społecznie użytecznych na rzecz społeczności lokalnej (w wymiarze maksymalnie do 10 godzin tygodniowo) będą otrzymywać świadczenie pieniężne, w wysokości ustalonej przez gminę, którego minimalna wysokość jest określona w art. 73a ust. 3 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy i wynosi 6.50 zł za godzinę. Bezrobotny wykonujący prace społecznie użyteczne jest objęty ubezpieczeniem zdrowotnym z tytułu posiadania statusu osoby bezrobotnej oraz ubezpieczeniem wypadkowym z tytułu wypadków lub chorób zawodowych powstałych w szczególnych okolicznościach. Osobę, która nie zgłosiła się do wykonywania tych prac, odmówiła podjęcia tych prac lub opuściła miejsce wykonywania prac pozbawia się statusu bezrobotnego osobę na okres 90 dni, oraz świadczeń z pomocy społecznej na okres 6 miesięcy. W 2009 roku środki w budżecie Gminy przeznaczone na realizację tego programu, (30.000 zł ) pozwolą na zatrudnienie 25 osób.

Sytuacja na lokalnym rynku pracy w Gminie Miedżna w 2008roku, uzyskanych z Powiatowego Urzędu Pracy w Pszczynie:



2.Kontynuacja Projektu systemowego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki - Aktywizacja zawodowa osób zagrożonych wykluczeniem społecznym w Gminie Miedźna.


Celem głównym projektu jest podniesienie poziomu aktywności zawodowej uczestników projektu, poprzez zorganizowanie szkoleń podnoszących kwalifikacje.


Cele szczegółowe:

  • powrót do pełni życia zawodowego i społecznego

  • nabycie umiejętności do poruszania się po rynku pracy

  • podniesieni umiejętności interpersonalnych, samooceny oraz wiary we własne możliwości

  • umiejętność opracowania niezbędnych dokumentów typu: CV, list motywacyjny

Uczestnikami projektu będą mieszkańcy Gminy Miedźna korzystający z pomocy społecznej , którzy nie pracują i są w wieku aktywności zawodowej, korzystające ze świadczeń pomocy społecznej /długotrwale bezrobotne/ i podejmą prace społecznie użyteczne .Rekrutacja uczestników projektu będzie się odbywała na zasadzie równych szans, odbędzie się zgodnie z Regulaminem uczestnictwa w projekcie „Aktywizacja zawodowa osób zagrożonych wykluczeniem społecznym w Gminie Miedźna.”.

Uczestnicy projektu zostaną objęci kompleksowym wsparciem poprzez zastosowanie narzędzi w postaci kontraktów socjalnych i instrumentów aktywnej integracji o charakterze aktywizacyjnym, mających na celu przywrócenie ich na rynek pracy oraz integrację ze społeczeństwem. Odzwierciedleniem będzie udział uczestników w następujących formach wsparcia:

  • szkolenia z zakresu doradztwa zawodowo psychologicznego

  • trening umiejętności psychospołecznych

  • indywidualne konsultacje z psychologiem

  • warsztaty aktywnego poszukiwania pracy

  • badania z zakresu medycyny pracy potwierdzające możliwość udziału w kursie podnoszącym kwalifikacje zawodowe

  • szkolenia zawodowe – w zależności od predyspozycji oraz możliwości ustalonych w trakcie warsztatów oraz badań lekarskich


Projekt zakłada objęcie wsparciem w 2009 roku 15 osób, wyłonionych na podstawie listy kandydatów, przeprowadzonych wywiadów środowiskowych oraz przeprowadzonych rozmów.
Zakładamy osiągnięcie następujących rezultatów twardych:

  • podpisanie 15 kontraktów socjalnych

  • 80% osób uzyska zaświadczenie o odbyciu szkolenia doradczo- zawodowego

  • 80% osób ukończy szkolenia podnoszące kwalifikacje zawodowe, potwierdzone zaświadczeniem

  • 80% osób uzyska dyplomy potwierdzające udział w projekcie

Rezultatami miękkimi projektu będą:

  • wzrost motywacji do poszukiwania pracy

  • zdobycie lub podniesienie kwalifikacji zawodowych

  • podniesienie umiejętności interpersonalnych

  • poprawienie autoprezentacji

  • nabycie umiejętności praktycznych: napisanie CV i listu motywacyjnego

  • nabycie umiejętności odnalezienia się na rynku pracy

  • zwiększenie motywacji do własnego rozwoju zawodowego

  • zwiększenie świadomości uczestnictwa w życie społecznym

  • przełamanie pasywnych postaw

Działania finansowane ze środków EFS dostarczą tzw wartość dodaną, gdyż uzupełnią kwalifikacje uczestników projektu, które zostaną potwierdzone stosownym dyplomem, dostarczą dodatkowe możliwości zatrudnienia zwiększą liczbę osób mających dostęp do szkoleń. Szkolenia te byłyby niemożliwe do przeprowadzenia bez wsparcia EFS z względu na brak środków finansowych. Po raz kolejny są podejmowane tego typu działania wspierające działalność OPS na rzecz klientów pomocy społecznej. Nasze wsparcie ma charakter kompleksowy, gdyż zapewniamy 15 osobom diagnozę potencjału jakim dysponują ułatwimy wybór odpowiedniego zawodu poprzez umożliwienie nabycia nowych umiejętności potwierdzonych stosownym zaświadczeniem, dyplomem. Na uwagę zasługuje fakt, że pomoc świadczona w ramach aktywnej integracji będzie dostosowana do indywidualnych potrzeb, możliwości i oczekiwań uczestników a jednocześnie zgodna z potrzebami rynku pracy co gwarantuje zaistnienie tych osób jako przyszłych pracowników. Ponadto bezrobotni zostaną wyposażeni w umiejętności sprawnego i elastycznego poruszania się po rynku pracy. Dostrzega potrzebę kształcenia się i ciągłego rozwijania umiejętności.

W 2009 rok otrzymaliśmy na realizację projektu 208.158 zł w tym 10,5% wkład własny (21.856,59zł) – środki na prace społecznie użyteczne oraz z zadań własnych ( zasiłki celowe i w naturze)

II. UTWORZENIE ŚWIETLICY TERAPEUTYCZNEJ - Środki unijne , projekty konkursowe - poddziałanie - 7.1.1, - 6.3, - 9.3

Celem działalności świetlicy terapeutycznej jest kształtowanie tych cech osobowości i charakteru dziecka oraz tych dyspozycji i funkcji psychofizycznych, dzięki którym możliwe jest osiągnięcie przez dziecko optymalnego dla siebie poziomu rozwoju.

Do zadań terapeutycznych należy:

  • korygowanie nieprawidłowości w przebiegu procesów i funkcji psychicznych

  • stymulowanie rozwoju psychoruchowego dziecka

  • kompensowanie stwierdzonych niedoborów rozwojowych

  • eliminowanie braków dydaktycznych

  • przewartościowanie postaw wobec napotkanych trudności i niepowodzeń szkolnych

  • usuwanie przeszkód adaptacyjnych

Postępowanie z dzieckiem będzie miało charakter wieloaspektowy, łącząc się jednak w jeden zwarty strumień oddziaływań. Potrzeby rozwojowe i edukacyjne będą zaspokajane w aspekcie psychoterapeutycznym, psychokorekcyjnym i ogólnorozwojowym.



Proponowane drogi osiągnięcia celu :

  • Doprowadzenie do zrozumienia i przejściowego zaakceptowania przez dziecko jego własnych trudności przystosowawczych

  • Zmobilizowanie go do aktywnego działania mimo istniejących przeszkód i nauczenie sposobów pokonywania niepowodzeń

  • Wzbudzanie w nim wiary we własne siły i możliwości, a w oparciu o nie dążeń do osiągania sukcesów

  • Budzenie samoświadomości : radzenie sobie z emocjami, wejrzenie w głąb siebie, ekspresja i intuicja

  • Kształtowanie umiejętności porozumiewania się z innymi, pracy w zespole, radzenia sobie ze stresem, rozwiązywania konfliktów

  • Aktualizowanie, uzupełnianie, i poszerzanie wiedzy ogólnej i szczegółowej z różnych dziedzin

  • Rozwijanie zainteresowań, zamiłowań, oraz umiejętności organizowania i spędzania czasu wolnego

Wszelkie oddziaływania terapeutyczne kierowane są równocześnie na sferę emocjonalno-wolicjonalną i społeczną oraz orientacyjno-poznawczą. Zmierzają do wywoływania umiejętności równoczesnego pokonywania trudności w nauce, kontaktach interpersonalnych, jak i rodzących się w ich następstwie emocji negatywnych, reakcji agresywnych i autoagresywnych, tendencji destrukcyjnych. Punktem wyjścia do projektowania opieki i pomocy specjalistycznej jest diagnoza interdyscyplinarna . Diagnoza z terapia sprzężone są zwrotnie, gdyż praktyczne działania terapeutyczne sprawdzają trafność diagnozy wyjściowej, a weryfikując ją wnoszą korekty do programu i sposobu oddziaływań terapeutycznych.

Założenia organizacyjne świetlicy terapeutycznej


  • Do świetlicy zgłosić się mogą rodzice z dzieckiem, które aktualnie, ich zdaniem, manifestuje trudności w funkcjonowaniu

  • Trudności dziecko podlegają interdyscyplinarnej diagnozie, która stanowi punkt wyjścia do opracowania pomocy terapeutycznej

  • System proponowanych w zależności od potrzeb dziecka obejmuje:


  • Zajęcia socjoterapeutyczne dla dzieci z trudnościami adaptacyjnymi i przystosowawczymi

  • Zajęcia psychoterapeutyczne dla dzieci z zaburzeniami emocjonalnymi

  • Koła zainteresowań

  • Rehabilitację oraz gimnastykę korekcyjno-kompensacyjną

  • Zajęcia metodą technik różnych



Planujemy utworzenie świetlic w każdym sołectwie, w br roku w sołectwie Wola.



III.NIEPEŁNOSPRAWNOŚĆ I DŁUGOTRWAŁA CHOROBA


Osoby niepełnosprawne stanowią w Polsce bardzo liczną społeczność, która liczy ponad 4,5 mln.( ponad 14% ogółu ludności), a prognoza GUS liczy przewiduje, że do 2010 r. liczba ta wzrośnie do 6 mln. Mówiąc o osobach niepełnosprawnych, mamy na myśli osoby posiadające stopień niepełnosprawności orzeczony przez Zespól d/s Orzekania o Stopniu Niepełnosprawności, Komisję przy ZUS, KRUS, jak również inne osoby z dysfunkcjami fizycznymi, psychicznymi i umysłowymi. Za niepełnosprawne uznać należy osoby, których stan fizyczny, psychiczny i umysłowy powoduje trwałe lub okresowe utrudnienia, ograniczenia bądź uniemożliwia pełnienie ról i zadań społecznych na poziomie powszechnie przyjętych kryteriów.

Obserwacje pracowników Ośrodka pozwalają stwierdzić, że sytuacja tej grupy osób jest bardzo trudna. Szczególnych form pomocy wymagają ludzie przewlekle chorzy i starsi. Celem pomocy jest

jak najdłuższe utrzymanie ich we własnym środowisku, wyeliminowanie u nich poczucia bezradności i osamotnienia. Dla tej grupy osób przewiduje się w dalszym ciągu utrzymanie usług opiekuńczo – pielęgnacyjnych.


Nakierowanie pracy socjalnej na tę grupę osób poprawi sytuację samotnych, starszych osób, dla których poczucie osamotnienia, bezradności jest barierą do samodzielnej egzystencji.



Program powstał zgodnie z wytycznymi zawartymi w Gminnej Strategii Pomocy Społecznej na lata 2005 – 2010r